ukr | eng
ННСГБ НААН  

Електронне наукове фахове видання
Історія науки і біографістика
2017 — № 4
Стаття № 8

 
8 Музеї вищих навчальних закладів Західної України як ілюстратори історії науки повна стаття
https://doi.org/
Муравська С.В.
Сторінки: 233-246
Короткий огляд

Стаття є спробою аналізу ролі музеїв історії закладів вищої освіти як ілюстраторів їхнього становлення та розвитку. На основі емпіричного матеріалу, нагромадженого упродовж 2013–2017 рр. головним чином шляхом інтерв’ю з персоналом цих структур, автор зазначив наступне. Маючи загальну об’єднуючу назву, музеї цієї групи істотно відрізняються за формальними та змістовими ознаками, які значною мірою обумовлюються уявленням про музей адміністрацією ВНЗ. Такі музеї належать не до навчальних та дослідницьких колекцій, з яких починалася історія музейної справи у вищій школі, а до збірок так званої «другої генерації». Завданням останніх було презентувати історію університету в різних аспектах, використовуючи для цього обладнання, яке в минулому активно використовувалося в навчально-дослідницькому процесі, але перестало повністю або частково виконувати свою функцію. Такі підрозділи становлять чверть мережі музеїв ВНЗ Західної України, відповідно, в умовах відсутності музеїв історії науки і техніки у регіоні роблять окремий внесок у презентацію цієї ділянки минулого людства.

Ключові слова
музей, вищий навчальний заклад, історія науки, експонат
Список використаних джерел та літератури
  1. Астахова К. В. Біографічна складова в історії вітчизняної освіти: можливості університетського музею (досвід ХГУ «НУА»). Університетські музеї : європейський досвід та українська практика : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 6–7 жовт. 2011 р., м. Київ. Ніжин : «Ферокол», 2012. С. 25–26.
  2. Киридон А. М. Музеї як інституції пам’яті. Україна–Європа–Світ : міжнар. зб. наук. пр. : у 2 ч. / редкол. : Ю. М. Алексєєв [та ін.]. – Тернопіль : ТНПУ, 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 193–200.
  3. Кочерга Н. М., Польщикова О. Ю. Народний музей історії університету в системі формування висококваліфікованих фахівців. Український технічний музей : матеріали Всеукр. конф. 2014. С. 124–125.
  4. Муравська С. В. Особливості фундування музейних колекцій у вищих навчальних закладах України. Фундатори музейних колекцій та реалії сучасного стану розвитку музейної справи : наук. зб. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. С. 227–230.
  5. Інтерв’ю із завідувачем Музеєм історії ЛНУ ім. І. Франка Ю. В. Гудимою 13.11. 2013 р. // Особистий архів автора.
  6. Павлюк О. Я. Музей історії коледжу – документальна пам’ять поколінь. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка / редкол. : С. В. Копилов та ін. Кам’янець-Подільський : Камʼянець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка, 2013. С. 271–273.
  7. Перцева Ж. Н. Музей истории Харьковского национального медицинского университета – хранитель традиций университетской культуры. Університетські музеї : європейський досвід та українська практика : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 6–7 жовт. 2011 р., м. Київ. Ніжин : «Ферокол», 2012. С. 311–315.
  8. Перцов С. Г. Університетський музей як центр історичних досліджень Університетські музеї: європейський досвід та українська практика : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 6–7 жовт. 2011 р. м. Київ. Ніжин : «Ферокол», 2012. С. 320–324.
  9. Постанова Кабміну від 29.07.2000 р. № 1766 Про затвердження переліку музеїв, що перебувають у віданні підприємств, установ та організацій, де зберігаються музейні колекції та музейні предмети, що є державною власністю і належать до державної частини Музейного фонду України. URL : http://uazakon.com/document/spart37/inx37232.htm (дата звернення : 22.10.2017 р.)
  10. Самсакова І. В. Роль музею історії вищого навчального закладу у підготовці майбутніх педагогів. Таврійський вісн. освіти. 2013. № 4. С. 97–102.
  11. Collection o f historical scientific instruments : Harvard University mission statement URL : https://chsi.harvard.edu/mission_statement (дата звернення :  22.10. 2017 р.)
  12. Jardine N., Wilson L. Introduction : recent material heritage of the sciences.  Studies in History and Philosophy of Science. 2013, vol. 44/4. P. 632–633
  13. Jeszke J. Wokół statusu historii nauki w Polsce jako dyscypliny naukowej.   Nauka Polska. Jej potrzeby, organizacja i rozwój: rocznik Kasy im. J. Mianowskiego. 2016, t. XXV (L). S. 65–84.
  14. Kozak Z. R. Promoting the past, preserving the future : British university heritage collections and identity marketing : PhD, Museum and Gallery Studies / University of St Andrews. St Andrews, 2007. 279 p. URL : http://research-repository.st-andrews.ac.uk/bitstream/10023/408/7/ZRK%2Bcomplete%2Bthesis.pdf, (дата звернення :  22.10. 2017 р.)
  15. Lanng M., Zwisler L. Collecting cultural heritage at the Technical University of Denmark: working with artefacts in a technical university context. Shaping European university heritage: past and possible futures / Maison L., Talas S., Wittje R. (eds). 2013, vol. 3. P. 125–136.
  16. Lourenco M. Between two worlds: the distinct nature and contemporary significance of university museums and collections in Europe : PhD thesis / Conservatoire National des Arts et Metiers, Paris, 2005. URL : http://webpages.fc.ul.pt/~mclourenco/chapters/MCL2005.pdf (дата звернення :  22.10. 2017 р.)
  17. Lourenço M. Scientific collections, museums and heritage: creating connections and engaging society through history. Sartoniana. 2015, vol. 28. P. 109–128.
  18. Lourenço M., Wilson L. Scientific heritage: reflections on its nature and new approaches to preservation, study and access. Studies in history and philosophy of science. 2013, vol. 44. P. 744–753.
  19. MaasAd. How to put a black box in a showcase : History of science museums and recent heritage. Studies in history and philosophy of science. 2013, vol. 44. P. 660–668.
  20. Renn Jü. From the history of science to the history of knowledge – and back. Centaurus: an international journal of the history of science and its cultural aspects. 2015, vol. 57. Issue 1. P. 37–53. URL : http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1600-0498.12075/full (дата звернення :  22.10. 2017 р.)
  21. Soubiran S. What makes scientific communities think the preservation of their heritage is important? University museums and collections journal. 2008, vol. P. 1–8.
  22. Wittje R. XXth century scientific heritage at universities: Experiences and perspectives. Patrimoine scientifique et technique / Ballé C., Cuenca C., Thoulouze D. Paris : La documentation Française, 2010. P. 253–258.
References
  1. Astakhova, K. V. (2012). Biohrafichna skladova v istorii vitchyznianoi osvity: mozhlyvosti universytetskoho muzeiu (dosvid KhHU «NUA») [Biographical component in the history of native education: the possibilities of the university museum (experience of the KSU «NUA»)]. Universytetski muzei : yevropeiskyi dosvid ta ukrainska praktyka: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 6–7 zhovtnia 2011 r., m. Kyiv [University museums : European experience and Ukrainian practice: materials of the International scientific and practical conference, October 6-7th, Kyiv]. Nizhyn : Ferokol, 2526.[in Ukrainian].
  2. Kyrydon, A.M. (2015). Muzei yak instytutsii pam’iati [Museums as institutions of memory]. Ukraina–Ievropa–Svit : mizhnarodnyi zbirnyk naukovykh prats [Ukraine-Europe-World: international digest of scientific works]. M. Aleksieiev [ed]. Ternopil, TNPU, 16, 193–200.[in Ukrainian]
  3. Kocherha, N. M. and Polshchykova, O. Ij. (2014). Narodnyi muzei istorii universytetu v systemi formuvannia vysokokvalifikovanykh fakhivtsiv [National university museum of history in the system of formation of highly skilled specialists]. Ukrainskyi tekhnichnyi muzei : materialy Vseukrainskoi konferentsii [Ukrainian technical museum: materials of the All-Ukrainian conference]. Kyiv, 124125.[in Ukrainian]
  4. Muravska, S. V. (2014). Osoblyvosti funduvannia muzeinykh kolektsii u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [Features of funding museum collections in higher educational institutions of Ukraine]. Fundatory muzeinykh kolektsii ta realii suchasnoho stanu rozvytku muzeinoi spravy : naukovyi zbirnyk za materialamy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii [The founders of museum collections and the realities of the current state of museum development: a scientific digest on the materials of the All-Ukrainian scientific and practical conference]. Kyiv : Priorytety, 227230. [in Ukrainian]
  5. Interv’iu iz zaviduvachem Muzeiu istorii LNU im. I. Franka Iu. Hudymoiu 13.11. 2013 [Interview with J. Gudyma, the head of the Museum of history of the Ivan Franko National University of Lviv 13.11.2013]. Osobystyi arkhiv avtora. [in Ukrainian].
  6. Pavliuk, O. Ia. (2013). Muzei istorii koledzhu – dokumentalna pamiat pokolin. [Museum of college history – documentary memory of generations] Naukovi pratsi Kam’ianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka [Scientific works of Ivan Oguyenko National University in Kamenets-Podilskyi] / S. Kopylov (ed.). Kam’ianets-Podilskyi, 271273 [in Ukrainian].
  7. Pertseva, Zh. N. (2012). Muzei istorii Kharkovskoho natsyonalnoho medytsynskoho universyteta – khranytel tradytsyi unyversytetskoi kultury [The Museum of History of the Kharkov National Medical University is the guardian of the traditions of university culture]. Universytetski muzei : yevropeiskyi dosvid ta ukrainska praktyka : materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 6–7 zhovtnia 2011 r., m. Kyiv [University museums: European experience and Ukrainian practice : materials of the International scientific and practical conference, October 6-7th, Kyiv]. Nizhyn : Ferokol, 311315. [in Russian].
  8. Pertsov, S. G. (2012). Universytetskyi muzei yak tsentr istorychnykh doslidzhen [University museum as the center of historical research]. Universytetski muzei: yevropeiskyi dosvid ta ukrainska praktyka: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 6–7 zhovtnia 2011 r., m. Kyiv [University museums: European experience and Ukrainian practice: materials of the International scientific and practical conference, October 6-7th, Kyiv]. Nizhyn : Ferokol, 320324. [in Ukrainian].
  9. Postanova Kabminu vid 29.07.2000 r. № 1766 Pro zaterdzhennia pereliku muzeiv, shcho perebuvaiut u vidanni pidpryiemstv, ustanov ta orhanizatsii, de zberihaiutsia muzeini kolektsii ta muzeini predmety, shcho ie derzhavnoiu vlasnistiu i nalezhat do derzhavnoi chastyny Muzeinoho fondu Ukrainy [On Approval of the List of Museums under the jurisdiction of enterprises, institutions and organizations where museum collections and items of state property are kept and belong to the state part of the Museum Fund of Ukraine]. http://uazakon.com/document/spart37/inx37232.htm  [in Ukrainian].
  10. Samsakova, I. V. (2013). Rol muzeiu istorii vyshchoho navchalnoho zakladu u pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv [Role of the museum of history of higher educational establishment in the preparation of future teachers]. Tavriiskyi visnyk osvity [Tavriysky Bulletin of Education]. 4, 9710. [in Ukrainian].
  11. Collection of historical scientific instruments : Harvard University mission statement. https://chsi.harvard.edu/mission_statement  [in English].
  12. Jardine, N. and Wilson, L. (2013). Introduction : recent material heritage of the sciences. Studies in History and Philosophy of Science. 44/4, 632–633. [in English].
  13. Jeszke, J. (2016). Wokół statusu historii nauki w Polsce jako dyscypliny naukowej [Around the status of the history of science in Poland as a scientific discipline]. Nauka Polska. Jej potrzeby, organizacja i rozwój : rocznik Kasy im. J. Mianowskiego [Science Poland. Her needs, organization and development: J. Mianowski]. T. XXV (L), 65–84. [in Polish].
  14.  Kozak, Z. R. (2007). Promoting the past, preserving the future: British university heritage collections and identity marketing : PhD, Museum and Gallery Studies / University of St Andrews. 279. http://research-repository.st-andrews.ac.uk/bitstream/10023/408/7/ZRK%2Bcomplete%2Bthesis.pdf [in English].
  15. Lanng, M. and Zwisler, L. (2013). Collecting cultural heritage at the Technical University of Denmark: working with artefacts in a technical university context. Shaping European university heritage : past and possible futures / Maison L., Talas S., Wittje R. (eds). 3, 125–136. [in English].
  16. Lourenço, M. (2005). Between two worlds : the distinct nature and contemporary significance of university museums and collections in Europe : PhD thesis / Conservatoire National des Arts et Metiers, Paris, 2005. http://webpages.fc.ul.pt/~mclourenco/chapters/MCL2005.pdf [in English].
  17. Lourenço, M. (2015). Scientific collections, museums and heritage : creating connections and engaging society through history.Sartoniana. 28, 109–128. [in English].
  18. Lourenço, M. and Wilson, L. (2013). Scientific heritage: reflections on its nature and new approaches to preservation, study and access. Studies in history and philosophy of science. 44, 744–753. [in English].
  19. Maas, Ad. (2013). How to put a black box in a showcase : History of science museums and recent heritage. Studies in history and philosophy of science. 44, 660–668. [in English].
  20. Renn, Jü. (2015). From the history of science to the history of knowledge –and back. Centaurus: an international journal of the history of science and its cultural aspects. 57. 1, 37–53. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1600-0498.12075/full [in English].
  21. Soubiran, S. (2008). What makes scientific communities think the preservation of their heritage is important? University museums and collections journal. 1–8. [in English].
  22. Wittje, R. (2010). XXth century scientific heritage at universities: Experiences and perspectives. Patrimoine scientifique et technique / Ballé C., Cuenca C., Thoulouze D. Paris : La documentation Française, 253–258. [in English].

Титульна сторінка Видання
© Національна наукова сільськогосподарська бібліотека НААН, 2017